۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۵۸۵۹۱۵
دبیر کل مجلس وحدت مسلمین پاکستان:

بینش رهبر انقلاب اسلامی ایران، راه عزّت و پیروزی است | احزاب شیعه بازوان عربستان در پاکستان را شکستند

دبیر کل مجلس وحدت مسلمین پاکستان با بیان اینکه بسیاری از شیعیان و فعالان فرهنگی و دینی این کشور پیرو حضرت آیت الله خامنه‌ای هستند، خاطرنشان ساخت: بینش رهبر انقلاب اسلامی ایران برای همه مسلمان و مستضعفان جهان راهگشاست.
راجه ناصر عباس

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، نشست خبری «شیعیان  پاکستان؛ جایگاہ ملی و ظرفیت منطقه»، با حضور حجت الاسلام و المسلمین راجه ناصر عباس جعفری دبیر کل مجلس وحدت مسلمین پاکستان، در سالن اجلاس خبرگزاری رسا برگزار شد.

 در این نشست حجت الاسلام و المسلمین راجه ناصر عباس ابتدا در مورد فعالیت های مجلس وحدت مسلمین پاکستان توضیح داده و در ادامه اوضاع شیعیان این کشور بعد از نخست وزیری عمران خان را بررسی کرد. دخالت های کشورهای خارجی در پاکستان و تاثیرات آن بر شیعیان این کشور از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

 حجت الاسلام و المسلمین راجه ناصر عباس جعفری در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری رسا درباره فعالیتهای میدانی و مصادیق این نوع فعالیت های از سوی مجلس وحدت مسلمین بیان داشت: مجلس وحدت مسلمین در زمینه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی فعالیت هایی داشته است. برای نمونه می توان به تاسیس مراکز فرهنگی و مساجد و فعالیت های قرآنی اشاره کنم. حدود 90 مسجد در مناطق مختلف پاکستان احداث کردیم. شبکه مبلغان ایجاد کردیم که  در سراسر پاکستان به فعالیت های فرهنگی و قرآنی می پردازند.علاوه بر این احداث مدارس و راه اندازی شبکه آبرسانی در مناطق مختلف از جملعه فعالیت های مجلس وحدت مسلمین است. در کنار فعالیت های فرهنگی و خدماتی، برنامه های کمک به ایتام و توزیع مواد غذایی در ایام مختلف سال مانند ایام ماه مبارک رمضان داریم همانطوری که احداث درمانگاه ها از جمله این فعالیت هاست.

 شیعیان پاکستان مظلومیت خود را به قدرت تبدیل کردند 

دبیر کل مجلس وحدت مسلمین پاکستان درباره فعالیت های سیاسی و اقتصادی مجلس وحدت مسلمین در پاکستان اظهار داشت: در پاکستان برای دفاع از حقوق  شیعیان احزاب سیاسی شیعی تشکیل شد که بتوانند مطالبات شیعیان را به گوش مسؤولان برسانند. احزاب هوادار عربستان در پاکستان تلاش خود را برای عقب راندن احزاب شیعی متمرکز کرده بودند که مبادا وارد پارلمان شوند و آنها را تضعیف کنند. احزاب سیاسی با تشکیل تجمعات گسترده قدرت شیعیان را در پاکستان نشان دادند. برای نمونه تحصن  شعیان در ده ها منطقه پاکستان موجب شد تا یکی از ایالت های پاکستان با 60 وزیرش ساقط شود. تحصن گسترده شیعیان در پاکستان در اعتراض به مظلومیت خود تا سفارت  کشورهای غربی کشیده شد و قدرت شیعیان را نشان دادیم و تلوزیون دولتی پاکستان که تا قبل از به شیعیان بهایی نمی داد، وادار به پوشش دادن این تحصن ها و این تجمع ها شد؛ چرا که شیعیان در اقدامی بی سابقه 5 روز تحصن و تجمع کردند و این اقدام در پاکستان بی سابقه بود؛ اقدامی که موجب شد تا شیعیان مظلومیت خود را به قدرت تبدیل کنند.

دبیر کل مجلس وحدت مسلمین پاکستان به پرسش خبرنگار رسا درباره شرایط پاکستان و شیعیان این کشور در پی روی کار آمدن عمران خان پاسخ داد و بیان داشت: انتخابات اخیر که به پیروزی عمران خان انجامید، یک انتخابات مهم و سرنوشت ساز بود. دو بازوی سیاسی و دینی عربستان در پاکستان یعنی حزب نوازشریف و احزاب سلفی باید قطع شود. آنها می خواستند احزاب شیعی را در این انتخابات کنار بزنند و عرصه رقابت با آنان را به سود خود خالی کنند. عربستان طی 40 سال اخیر سرمایه گذاری هنگفتی در پاکستان کرده و در حوزه های مختلف این کشور نفوذ دارد و آن را به عمق استراتژی خود تبدیل کرده است. احزاب وابسته به عربستان در تلاش هستند که احزاب شیعی را شکست دهند چون فکر می کنند اگر این احزاب پیروز شوند، در نهایت احزاب وابسته به عربستان ضعیف خواهند شد ولی سرانجام احزاب شیعی در کارزار انتخابات اخیر بر حزب نواز شریف و سلفی ها پیروز شدند. عربستان برای انتخابات اخیر بسیار هزینه کرد و برای سعودی ها آنقدر مهم بود که امام جماعت مسجد الحرام چندین بار به پاکستان آمد و طی اجتماعات عظیمی احزاب وابسته به عربستان را تشویق می کرد. ولی سرانجام احزاب معتدل پیروز شدند و احزاب مذکور به شکست خود در این انتخابات اذعان کردند؛ زیرا سلفی ها نتوانستند حتی یک کرسی در مجلس بیاورند و این شکست بزرگی برای سعودی ها و هوادارانشان در پاکستان بود. خلاصه پیروزی عمران خان نه تنها به نفع پاکستان و شیعیان بود، بلکه به نفع منطقه هم بود. خاورمیانه یک منطقه راهبردی است و عربستان و غربی ها به دنبال جنگ افروزی در آن هستند؛ چون می خواهند این منطقه همواره متزلزل باشد. ولی عمران خان مخالف جنگ در منطقه و جنگ در  یمن است. وی از بقیه کشورها خواسته است تا روابط دیپلماتیک خود را با سوریه ازسربگیرند. وی یک انسان ملی و مذهبی است و از باورهای وهابیت دوری می کند و در هر حال ضرر عمران خان برای شیعیان کمتر از نامزدهای دیگر بود. وی به جوانان امید می دهد  و بر این باور است که ما می توانیم. وی امام خمینی قدس سرّه را الگوی خود می داند.

 ایجاد وحدت میان شیعه و اهل تسنّن بهترین راه برای مقابله با استکبار جهانی

 حجت الاسلام و المسلمین راجه ناصر عباس درباره اقدامات تفرقه افکنانه برخی کشورهای در پاکستان میان شیعیان و اهل و فعالیت و حضور وهابیت در پاکستان بیان داشت: آمریکا و همپیمانان در صددند که مناطق حساس جهان که امروزه در آسیا ودقیقا در منطقه خاورمیانه متبلور شده است را هدف قرار دهند؛ زیرا کفه ترازوی قدرت در حال حاضر در این منطقه سنگینی می کند. همانطوری که  در عراق  و سوریه دیدیم که چگونه همه کشورهای جهان در این دو کشور هجوم آوردند تا غرب آسیا و جنوب آن را متزلزل کنند. آنها جنگ های نیابتی راه می اندازند و کشورهای منطقه را تضعیف می کنند تا اجازه ندهند قدرت بدست رقیبان آنها در آسیا بیفتد. مقاومت در خاورمیانه کاری کرد که ابرقدرتی آمریکا زیرسؤال رود و آن را به حاشیه بکشاند و بعد از آنکه قدرت جهانی بود، اینک محدوده این ابرقدرتی به منطقه ای کاسته شد و سرانجام هم فروخواهد پاشید و هژمونی خود را مانند شوروی از دست خواهد داد. همانطوری که برخی تحلیلگران بر این باورند که از دل جنگ جهانی اول خاورمیانه مدرن خارج خواهد شد همانگونه که اکنون می بینیم جنگ در محدوده خاورمیانه بزرگ در حال صورت گرفتن است که آمریکا و اروپا قدرت خود را در این منطقه از دست ندهند؛ زیرا  هر کس این منطقه یعنی خاورمیانه را بدست بگیرد، بر همه جهان سیطره پیدا خواهد کرد. به همین دلیل غربی ها به فکر جنگ های نیابتی و داخلی، اختلاف افکنی و تفرقه میان کشورهای منطقه افتادند تا آنها را تضعیف کنند. سوریه، عراق، یمن و پاکستان و بقیه کشورها هر کدام به نوعی قربانی سیاست های جنگ افروزانه و تفرقه افکنانه شده اند. همین سیاست را غربی ها در میان مذاهب مختلف اسلامی اعم از شیعه و وهابیت و اهل تسنّن بکار می گیرد که تکفیر نمونه بارز آن است و می بینیم چگونه مسلمانان همدیگر را تکفیر می کنند.

 حالا ما در قبال این سیاست ها چه وظیفه ای داریم؟ ما باید اوضاع را آرام کنیم و میان مسلمانان وحدت ایجاد کنیم هم میان شیعیان و  اهل تسنّن و هم میان خود سنی ها و فعالیت های تقریب مذاهب در جوامع مسلمان انجام دهیم. برای نمونه تظاهرات شیعیان در پاکستان در پاسخ به سیاست های تفرقه افکنانه و جنگ افروزانه آمریکا اشاره می کنم. شیعیان به مسافت 580 کیلومتر تظاهرات برگزار کردند.

 دبیر کل مجلس وحدت مسلمین پاکستان در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری رسا رباره فعالیت های مجلس وحدت مسلمین در خصوص تسهیل زیارت اربعین برای شیعیان پاکستان اظهار داشت: در طول سال هزاران نفر برای زیارت عتبات عالیات از پاکستان راهی عراق می شوند. در برخی مناطق مرزی که ائران از آن راهی ایران و سپس عراق می شوند، کاملا از سوی نیروهای امنیتی قرق می شود مراجع ذی ربط هم طی پیگیریهایی که صورت گرفت، قول همکاری و تسهیل عبور و مرور زائران دادند و امنیت را در طول مسیر آنها برقرار می کردند.

 پاکستان حلقه وصل مقاومت در منطقه

 وی درباره موضع مجلس وحدت مسلمین پاکستان درباره انقلاب ها و جنگ های داخلی در منطقه مانند انقلاب یمن و آنچه که در سوریه رخ داد، بیان داشت: پاکستان حلقه وصل مقاومت در منطقه است و هر کجا که تحولاتی مربوط به مقاومت صورت می گیرد، پاکستانی ها را حاضر و آماده خواهید یافت. کما اینکه پاکستانی ها آماده مقابله با زورگویی های آمریکا و عربستان هستند. برای نمونه به  جلساتی اشاره می کنم که مجلس وحدت مسلمین با برخی مقامات پاکستان در خصوص یمن برگزار کرد. آن هنگام که عربستان از پاکستان خواست نیرو برای جنگ یمن اعزام کند، ما با مقامات اسلام آباد جلسه برگزار کردیم و آنها را نسبت به واقعیت جنگ یمن توجیه کردیم تا اینکه در نهایت هم درخواست سعودی ها را قبول نکردند. شیعیان هم علیه این درخواست تظاهرات کردند تا اینکه پارلمان پاکستان علیه درخواست مذکور بالاتفاق رای داد و اعلام کرد که پاکستان نیرو به یمن اعزام نمی کند.

دبیر کل مجلس وحدت مسلمین پاکستان درباره دیدگاه مسلمانان پاکستان به ویژه شیعیان این کشور نسبت به رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان داشت: بسیاری از شیعیان پاکستان و فعالان فرهنگی و دینی در مناطق شیعه نشین این کشور مقلد آیت الله خامنه‌ای هستند. بینش رهبر انقلاب اسلامی ایران برای همه مسلمان و مستضعفان در اقصی نقاط جهان راهگشاست. نوع تفکر ایشان تفکر مقاومت و استکبارستیزی است و همین تفکر و بینش راه عزت و پیروزی است؛ تفکری که دشمن را خلع سلاح می کند و راهبرد استکبار جهانی و هژمونی آمریکا را شکست داده است.

ارسال نظرات